zondag 1 december 2013

Veertien dagen veganistisch

Ik ben zo iemand die elke week besluit om af te vallen maar na een paar uur ben ik het vergeten of heb ik er geen zin meer in. De afgelopen weken (misschien wel maanden) heb ik echt slecht voor mezelf gezorgd, me volgepropt met slecht eten en was mijn energie ver te zoeken. Aan de ene kant was ik er helemaal klaar mee, maar aan de andere kant vond ik het ook moeilijk om het anders te gaan doen.
Tot ik een heel interessante post zag op mijn favoriete foodblog, www.ohmyfoodness.nl. Zij besloot veertien dagen veganistisch te eten. Dus geen vlees, melkproducten, eieren of andere dierlijke producten. Ik vond dit echt reuze interessant klinken en na wat research besloot ik het ook te gaan doen!

Nu zijn mijn veertien dagen voorbij en het is tijd de balans op te maken. Om heel eerlijk te zijn is het me niet helemaal gelukt. Vorig weekend was ik met Koen in Amsterdam en het is gewoon niet te doen om veganistisch uit eten te gaan of alleen maar een broodje te halen. Echt overal zitten vlees, ei of melkproducten in of op. Vorig weekend heb ik dus wel gewoon vlees en kaas gegeten, en dat heb ik geweten zeg! Ik ben twee dagen vreselijk misselijk geweest en erge buikpijn gehad.  Ik heb twee dagen op de wc gezeten, als je begrijpt wat ik bedoel ;-).
Voor de rest ben ik de eerste week heel goed doorgekomen. Het viel me heel erg mee. Het was wel even wennen wat ik op mijn brood mee moest nemen naar school, want daar deed ik eerder standaard een plak kaas of vleeswaren op.
Ook het koken was wel even wennen. Sowieso vond ik het lastig om gerechten zonder vlees te verzinnen, want dat had ik eigenlijk nog nooit gedaan. Overal ging standaard vlees in, en kaas. Maar gelukkig zijn er vleesvervangers! Ik heb voor het eerst in mijn leven tofoe gegeten en het was tot mijn verbazing heel erg lekker!
Na het weekendje Amsterdam, waar ik dus behoorlijk ziek van ben geworden, wilde ik echt geen melk of vlees meer. Het verbaasde mij dat mijn lichaam zo reageerde op producten die ik eerder elke dag at.
De tweede week ging het koken mij wat makkelijker af. Ik heb een beetje maniertjes gevonden om lekkere gerechten te maken en ik vind het een leuke uitdaging om te koken zonder vlees.
Mijn veertien dagen zitten er op en ik ben langzaam aan weer melkproducten en kaas toe te voegen aan mijn eten. Dit doe ik in hele kleine beetjes, want ik wil echt niet nog een keer twee dagen op de wc zitten, haha!

Waar ik echt verschil heb gemerkt is dat ik veel meer energie heb gekregen. Ik heb niet meer de neiging om ’s middags een dutje te doen op de bank en ’s ochtends kan ik makkelijker op tijd mijn bed uit komen in plaats van met heel veel moeite.
Ook is mijn huid best wel opgeknapt. Volgens mij komt dit door het schrappen van de melkproducten. Ik las namelijk dat melk veel invloed kan hebben op je huid.
Ook heeft het me aan het denken gezet over het eten van vlees. Ik zit er heel sterk aan te denken om vegetariƫr te worden. Ik weet in ieder geval wel dat ik veel minder vlees ga eten dan dat ik eerder deed.
Ook ga ik niet meer zo veel melkproducten eten en drinken. Ik ga het wel weer langzaam toevoegen aan mijn maaltijden, maar niet meer in de hoeveelheden als eerst. Zo ga ik bijvoorbeeld over van gewone yoghurt naar sojayoghurt en van koemelk naar sojamelk.

Kortom, ik heb veel geleerd van mijn experimentje. Ik kook weer elke avond in plaats van een pizza in de oven te gooien of tosti’s te maken. Ik eet veel meer groente en fruit dan voorheen en ik voel me beter!






1 opmerking:

  1. Wat een verandering. Ik vind t inderdaad ook bijzonder dat je lichaam er blijkbaar zo op reageert. En ben wel benieuwd naar een lekker vegetarisch recept. Net als jij doe ik ook overal vlees in! Interessanr stukje!

    BeantwoordenVerwijderen